Basics 2: Meer interface

Menu’s

Er zijn  zoveel menugroepen dat deze niet allemaal passen in de menubar boven in het scherm. Daarom is gekozen om  een aantal menu sets te maken met onderwerpen die bij elkaar horen. Zo is er bijvoorbeeld een set voor alle polygon functies en een set voor alle animatiefuncties.  De eerste menugroepen File, Edit, Modify, Create, Window en Assets veranderen niet mee. je kunt wisselen van menuset in de listbox linksboven onder het menu.

Hotbox

Een alternatieve manier om functies te benaderen is via de hotbox. De hotbox krijg je te zien wanneer je de spatiebalk ingedrukt houd. Het hangt van de instellingen af, hoeveel je van de hotbox te zien krijgt, je kunt alle menu’s tegelijk zien of  maar een specifiek menu.

Drop Down menu’s en Marking menu’s

Met je rechtermuisbutton (RMB) krijg je op verschillende momenten, afhankelijk wat zich in het scherm bevindt een extra Marking Menu en meestal ook nog een Drop Down Menu. Ook de hotbox heeft verschillende Marking Menu gebieden. Marking Menu’s zijn bedacht met het idee dat je blindelings kunt schakelen, zoals de versnellingspook van een auto.

Marking menu en Drop Down menu

Tear off menu’s

Wanneer je een dubbele streep ziet in een menu, kun je daar op klikken. Je scheurt het menu dan af. Het wordt dan een floating window. Dat kan handig zijn als je een bepaalde functie veel nodig hebt.

Tear off menu

Status Bar

Direct onder de menu bar vind je de Status Bar.  Deze bestaat uit verschillende tools en functies. Van links naar rechts de belangrijkste functies:

De Channelbox versus Attribute Editor

De Attribute Editor en de Channelbox kunnen van plaats wisselen, evenals de Tool Settings tot versie 2010. In Maya 2011 opent het Tool Settings Window aan de linkerkant van de interface. Hoewel dat ook weer makkelijk te veranderen is naar de rechterkant*.  De icons voor het wisselen van deze windows staan uiterst rechts in de Status Bar, zie de afbeelding hierboven. Ook in Maya 2011 zijn deze 3 icons gebleven, hoewel Tool Settings daar nu niet heel logisch meer is.

De shortcut om te wisselen tussen Attribute Editor en Channelbox is CTRL+a

De Channelbox bevat in de eerste plaats informatie over de Transforms van het geselecteerde opject: de translatie, rotatie en scaling waarden. Daar onder staan alle operaties en eventuele deformers die op het object zijn uitgevoerd. Die kun je doorgaans aanklikken waarop deze uitvouwen, zoadat je achteraf nog waarden kunt veranderen.  De Channelbox laat waarden zien die je kunt keyframen en is daarvoor belangrijk bij animatie.

De Attribute Editor bevat veel meer informatie over het geselecteerde object dan de Channelbox. Je vind er ook alle informatie die in de Channelbox te vinden is. Alles is in tabbladen georganiseerd. Wanneer je een object als een Polygon Primitives-> Cube maakt, vind je de volgende tabs:

  • pCube1 bevat de transforms (zoals de Channelbox)
  • pCubeShape1 bevat allerlei displaydata
  • polyCube1 bevat de instellingen, zoals subdivisions, waarmee de Cube gemaakt is.
  • Initial Shading Group is de default SG, dat is een soort hub waar de data van het object ingeplugd wordt. Niet alleen het van het object, maar ook lichtbronnen, render settings en materialen.
  • Lambert1 is het default materiaal dat elk nieuw object meekrijgt. het bevat informatie over kleur, transparantie en dergelijke.

* Verplaatsen Tool Settings naar rechts in Maya 2011
Maya 2011 heeft een geheel nieuwe interface gekregen die gebouwd is in QT, een gratis interface tool van Nokia. Deze QT-interface heeft  “dockingareas” als feature. Je kunt het Tool Settings Window draggen naar het gebied boven de Channelbox en loslaten. Vanaf dan zie je ook verticale tabs met labels voor de Tool Settings, Channelbox en Attribute Editor. Je vind deze dockingareas ook op andere plaatsen in de interface.

Let op de verticale tabs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s