Basics 1: Navigatie

Wisselen van views

Na het opstarten van Maya zie je een groot venster met onderin het woord persp. Dit is het Perspective Window, ook wel viewport of modelview genoemd.

Wanneer je met je pointer in het window staat druk dan kort SPACE

  • Nu zie je opeens 4 modelviews: front, side,top en persp.
  • Ga nu met je pointer in een ander window staan en druk weer kort SPACE
  • Het window waarin de pointer zich bevindt wordt groot
  • Zo kun je snel tussen verschillende views switchen,door SPATIE kort.

Maak nu een testobject:

  • Ga naar Create->Polygon primitives->Interactive Creation en zet de checkbox uit.
  • Ga naar Create Polygons-> Sphere
  • Je ziet nu in het midden van de wereld een bol in wireframe


Navigatie

Je kunt navigeren door de Linker Alt toets ingedrukt houden tezamen met één van de muisknoppen en dan de muis van links naar rechts bewegen. MMB betekent Middle Mouse Button, dat is de knop van het scrollwiel. Dus niet scrollen, maar het scrollwiel indrukken.

In het perspective window:

  • Alt + LMB = tumble je draait met de camera om het object heen
  • Alt + MMB = track je kunt het beeld verschuiven
  • Alt +RMB = dolly je verplaatst de camera verder af/dichter bij

In front, side en top windows (en in de meeste andere windows)

  • Alt + MMB = track je kunt het beeld verschuiven
  • Alt +RMB = dolly je verplaatst de camera verder af/dichter bij

Je zal ontdekken dat het scrollwiel zonder Alt ook werkt als alternatieve dolly, hoewel in sommige situaties Alt + RMB beter werkt.

Nuttige shortcuts die helpen bij navigatie:

  • f Focust de camera op wat geselecteerd is
  • Shift +f Focust op de selectie in alle views

Display Modes

Je ziet nu een bol in wireframe. Om de bol nu solid te laten zien druk je op de 5-toets van het qwerty toetsenbord. Druk op 4 om weer terug te gaan naar wireframe. Dus:

  • 4 – Wireframe
  • 5 – Smooth Shaded

Er zijn nog meer shortcuts voor display modes die nu niet van toepassing zijn, maar die kun je nu gelijk leren:

  • 6 – Textured view
  • 7 – Lighted view

Druk je per ongeluk op 8, dan kom je in “Paint Effects” terecht. Geen Paniek! Links in de interface zit een verticale Toolbar waarvan het bovenste icon een pijltje is. Druk op het pijltje, dat is de Select Tool. Nu ben je alvast uit de Paint Effects Tool, nu nog terug naar onze originele layout. Een aantal icons lager zit de “Four View”icon. Wanneer je met de muis boven een icon bent zie je in de onderste balk van de interface de naam van het icon verschijnen.

Deze onderste balk heet de help-line. Ga naar een willekeurig menu en ga met je muis over de verschillende functies heen. De help-line beschrijft in het kort de functie en soms wat je moet doen in welke volgorde.

Een stukje van de Help-line

Er zijn nog meer displaymodes zoals Wireframe on Shaded en X-Ray. Je vindt in het menu van de modelviews zelf onder shaded alle mogelijkheden. Of je gebruikt de icons aan de rechterkant van de modelviews om van Display Mode te wisselen.

Om de shortcuts van de display modes af te maken, hier zijn nog de 1, 2 en 3 toetsen. Deze werken op de objecten die geselecteerd zijn.

  • 1 – rough display nurbs / normaal display polygons
  • 2 – smoother display nurbs / smooth preview + normaal display polygons
  • 3 – smooth display nurbs / smooth preview polygons

Move, Rotate en Scale

Deze functies worden zo vaak gebruikt dat shortcuts hiervoor onontbeerlijk zijn. Samen met de Select Tool vormen zij de zogenaamde QWERTY-tools, genaamd naar de shortcut-keys:

  • q – select
  • w – move
  • e – rotate
  • r – scale

Deze tools vind je ook in de verticale toolbar links in de interface.

De Move Tool


De Move Tool bestaat uit een geel blokje met 3 pijlen met de kleur rood voor de x-richting, groen voor de y-richting en blauw voor de z-richting. Met de Move Tool kun je ook selecteren, dus je hoeft dan niet apart eerst de Select Tool te gebruiken. Je kunt de Move Tool bedienen door het gele blokje te draggen terwijl je de LMB indrukt, je beweegt nu in 3 verschillende richtingen tegelijk. Je kunt ook een van de pijlen draggen met LMB, dan beweeg je in een specifieke richting.

Extra opties

Wanneer je de Move Tool links in de Toolbar dubbelklikt, opent de Tool Options. De belangrijkste zijn:

  • Bij Move Axis – World: de Move Tool staat geörienteerd naar de wereld-assen Object: de Move Tool staat geörienteerd naar het model
  • Soft Select – Aan of Uit: Wanneer je componenten selecteert zoals de punten van een object, dan beweeg je de punten daarom heen ook in afnemende sterkte naarmate de punten verder weg zijn. Wanneer je Soft Select aan zet, geldt deze setting ook voor de Select, Rotate en Scale Tool.

Bewegen in een 2d vlak:

  • CTRL + LMB klik op een van de pijlen in het Perspective Window. Het gele blokje wordt een perspectivisch vlakje. Wanneer je het vlakje dragt zie je dat de as waarop je geklikt hebt uitgeschakeld is. Je kunt nu bewegen in een 2d vlak. Wanneer jeCTRL + LMB klikt op het gele vlakje wordt het weer een blokje zonder perspectief.

De Rotate Tool


Deze werkt op een zelfde wijze als de Move Tool. In het midden draggen is roteren over meerdere assen tegelijk of per as wanneer je op een van de cirkels klikt. Oriëntatie-opties: Local en World, vergelijkbaar met de Move Tool.

Extra optie:

  • Discrete Rotate –  Je roteert nu in stappen van 15 graden. De grootte van de stappen kun je aanpassen bij Step Size.

De Scale Tool


Werkt op dezelfde wijze als de andere twee tools: In het midden een uniforme Scaling of Scaling in een specifieke richting door een van de blokjes te draggen.

Extra Optie:

  • Discrete Scale – Scaling gaat in stappen in plaats van geleidelijk, werkt hetzelfde als Discrete Rotate

Scaling in 2 in plaats van 3 richtingen:

  • CTRL drag – aan een van de drie blokjes. Scaling vindt nu plaats op de twee andere richtingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s