Rigging

Rigging is het prepareren van 3D modellen voor animatie. Dat kan van heel simpel tot zeer geavanceerd en uitgebreid. Speciaal karakters vragen om rigs met een skelet en ledematen die tot specifieke bewegingen in staat zijn.
Er zijn heel veel methoden om iets op een bepaalde manier te laten bewegen en iedereen is vrij om zijn eigen rigs te ontwikkelen. Daarnaast zijn er rigs die veel gebruikt worden zoals de Reversed Foot, die in vele varianten gebruikt wordt. In deze sectie zullen artikelen verschijnen hoe je een spine, voet of arm kunt riggen.
Wanneer een rig werkt, leent de methode zich uitstekend om te verscripten. Er zijn verschillende rigging scripts in omloop en sommigen daarvan zijn van zeer goede kwaliteit. Het is een timesaver om een script te gebruiken om je rig te maken. Ook ondergetekende heeft een script om te riggen ontwikkeld, wat hem regelmatig van pas komt. Verschillende scripts zal ik hier beschikbaar maken voor studenten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s