Rendering 1 Render Settings

Render Settings

Je kunt Render Settings openen vanuit het 2e klapbord-icon vanuit de Toolbar, vanuit de Toolbar van het Render View of vanuit het menu Rendering->Render->Render Settings.

Render Using – Default is Maya Software. Hier kies je de renderer die je wilt gebruiken. Maya Software is ontwikkeld door de developers van Maya. Later werd de third party software-renderer Mental Ray in Maya geïntegreerd. Wanneer je Mental Ray wil kiezen, dan dient de plugin MayaToMR.mll te zijn geladen. Ga daarvoor naar Window->Settings/Preferences->Plug-in Manager.
Verder kun je kiezen voor de Maya Hardware Renderer, die gebruik maakt van de grafische kaart in het systeem en de Vector Renderer, die outlines rendert.

Render Layer – Wanneer er geen Render Layers door de gebruiker zijn gedefinieerd, dan wordt automatisch de masterLayer gerenderd. Dat is de laag wanneer er wel Render Layers zijn, die alles bevat. We hoeven ons daar niet druk over te maken.

De Common tab – Hier staan alle settings die universeel zijn voor alle renderers. De tabs die hierna komen, bevatten voor alle renderers specifieke settings.  Bovenaan staat een summary van de settings (filepath, filename en formaat)

Color Management – Er bestaan verschillende standaarden kleurmodellen. Dit heeft met “kleurechtheid” te maken. Een kleur oranje is bijvoorbeeld  in een kleurmodel vastgelegd en hoort er altijd hetzelfde uit te zien. Door deze standaarden is kleur uitwisselbaar. Wanneer er een plaatje afgedrukt moet worden en je geeft het gebruikte kleurprofiel aan de drukker, weet je zeker dat het plaatje niet te donker of te licht wordt afgedrukt.

File Output – alle settings die met filename, extensies en file formaat te maken hebben. Tevens of er single frame of animatie gerenderd moet worden.

  • File name prefix: Wanneer je niets invult, krijgt het plaatje dezelfde naam als de file.
  • Image Format: Default is Maya’s native formaat IFF. Van belang is hier te kiezen voor een fileformaat dat de juiste features heeft die je wilt gebruiken. Meestal is dat een Alpha Channel. Daardoor vallen formaten als AVI of JPG af. Wanneer je extra kleurinformatie mee wil renderen kun je voor een IFF16 of TIFF16 kiezen. Wanneer je Z-depth wil meerenderen, kies je een formaat dat Z-depth ondersteunt, IFF, RLA of ALS. Daarnaast moet je rekening houden met de compositing software die je gaat gebruiken, niet alle software ondersteunt IFF.
  • Compression… Dat is puur voor Movieformaten AVI op de PC en Quicktime op de Mac en PC. Hier kies je de codec voor het filmpje.
  • Frame/Animation ext: Default staat er name (Single Frame). Wanneer je een sequence van plaatjes wil renderen, dan dien je deze setting aan te passen. De hoog aanbevolen setting is dan: name.#.ext, het teken # staat voor framenummer.
  • Frame padding: Geeft aan hoeveel nullen in het framenummer geplaatst worden, frame.01.iff of frame.0001.iff
  • Frame Buffer Naming: Is niet beschikbaar zolang er geen Framebuffer (hardware) aanwezig is.
  • Use Custom Extension checkbox – Het kan een enkele voorkomen dat bepaalde software bijvoorbeeld niet de extensie .jpg wil maar .JPEG. Je kunt de de default extensie dan overrulen.

Frame Range – De settings worden beschikbaar wanneer de File Output niet langer Sngle Frame is. Wanneer je een sequence rendert, gebruik je Rendering Menu: Render->Batch Render. Je kunt daar aangeven met hoeveel processoren je gaat renderen.

  • Start Frame: de eerste frame  van je sequence
  • End Frame: De laatste frame van je sequence
  • By Frame: Om de hoeveel frames wordt er een plaatje gerenderd. Dit getal mag ook kleiner dan 1 zijn
  • Renumber Frames – Wanneer je bijvoorbeeld om de 3 frames rendert en je toch wil dat de frames opeenvolgende nummers krijgen.
  • Start number: Het nieuwe framenummer voor de eerste frame

By frame: Hoeveel het nieuwe frame verhoogd wordt per plaatje.

(In progress..)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s