Modelling 4 rond of hoekig

De workflow van boxmodelling – Rond versus hoekig

Wanneer je uitgaat van een kubus in polygons, kun je alle kanten op.  Je kunt een hoofd maken, een lichaam, een willekeurig voorwerp of een meer architectonische vorm zoals een gevel of een interieur.

Soms wil je graag recht en hoekig en soms wil je liever dat alles afgerond wordt. Het ligt aan de aard van hetgeen je wilt maken of je een workflow nodig hebt die geschikt is voor afgeronde vormen of juist een workflow waarbij alles recht blijft.

De hoekige workflow

Deze manier van werken is straight-forward. Je hebt geen smooth of smooth -previews nodig. Een voorbeeld is een kubus als wand waar een raam in wordt gemodelleerd.

  • Create->Polygon Primitives Cube ( Interactive Creation UIT )
  • TranslateY 5, ScaleX 20, ScaleY 10


  • Gebruik nu de Insert Edge Loop Tool om extra lijnen bij te maken
  • Deze functie zit in Polygons Menu->Edit Mesh
  • Hou de pointer op een edge en druk LMB in en drag langs de edge
  • Zet 4 nieuwe edgeloops  2 verticaal en 2 horizontaal


  • Kies de Select Tool en RMB->Marking Menu zuid ->Faces
  • Selecteer de face waar het raam moet komen en druk op Delete (of Backspace), doe hetzelfde bij de face die daar achter ligt


  • Nu moeten er faces gemaakt worden tussen de voor en achterkant
  • Gebruik daarvoor de Edit Mesh->Append to Polygon Tool


  • Klik op een edge, driehoekjes geven mogelijkheden tot aansluiting
  • Klik op de tegenoverliggende edge en druk op Enter
  • Maak alle vier de gaten op dezelfde manier dicht.

Dit onderdeel van het model is klaar en heeft geen verfijning of afronding nodig.

De afgeronde worklow

Bijvoorbeeld een simpele plant. Nu beginnen we weer met een kubus, een hoekige vorm die uiteindelijk heel afgerond is.

  • In de Channelbox bij polyCube1 zet de Subdivisions Width en Height op 2


  • Move de edges op de hoeken naar binnen zodat de vorm al iets ronder wordt.


  • Gebruik nu een serie van Extrude’s om de stam langer te maken en zijtakken te maken


  • Gebruik van tijd tot tijd de smooth preview ( toetsen 2 en 3, en 1 om terug te keren ) om te zien hoe het er smooth uit gaat zien
  • Pas wanneer het klaar is gebruik je een echte smooth  functie Polygons Menu: Mesh->Smooth


Een Reactie op “Modelling 4 rond of hoekig

  1. wreed ouwe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s