Modelling 3 Extrude

Extrude met polygons

Een van de krachtigste vormen van modelling gaat met Extrude.  Je hebt misschien wel eens iets gehoord over Box-Modelling. Daarbij wordt uitgegaan van een Polygons Cube, de box en verdere operaties op gedaan met voornamelijk Extrude.  Laten we de functie Extrude bekijken.

  • Begin met een kubus: Create->Polygons-Cube
  • Zorg dat je pointer in het scherm boven de kubus is
  • RMB->Marking Menu zuid->Faces
  • Selecteer de bovenste face
  • Menu Polygons:Edit Mesh->Extrude

Zo op het oog is er nu niet veel gebeurd. We zien nog steeds de kubus zoals deze was. Wel zien we een soort gecombineerde Move en Scale Tool. Dit is de Extrude Handle. Wanneer je aan het blauwe pijltje omhoog dragt zie je wat Extrude heeft gedaan. Extra faces zijn bijgemaakt aan alle randen van de geselecteerde face. Je kunt met de Extrude Handle ook Scalen door aan de blokjes te draggen of roteren door op de cirkel te klikken.

Een risico van Extrude is dat de nieuwe faces die aangemaakt worden niet direct zichtbaar zijn. Het gebeurt dat men de Extrude vergeet en weer een nieuwe Extrude doet zonder dat de vorige Extrude bewogen is. Het gevolg is dat er dubbele vertices in je model komen en faces zonder oppervlakte. Het vervelende kan zijn dat deze fout onopgemerkt blijft tot in een later stadium. Vaak is het dan een tijdrovend karwei om het model weer  clean te maken.

Poly Count

Een controle middel is te checken of er geen dubbele vertices in zitten. Dit kun je doen als Poly Count aanstaat. Om dit aan te zetten:

  • Display->Heads Up Display->Poly Count

Je ziet nu linksboven in je viewport de stats van alle polygons in de scene, stats van het hele geselecteerde object en de daadwerkelijk geselecteerde components.

De laatste rij geeft informatie over wat je daadwerkelijk geselecteerd hebt. Het volgende voorbeeld laat zien hoe je kunt weten of er meerdere vertices op dezelfde plek zitten.

  • Doe een Extrude zonder de Extrude Handle te bewegen
  • (pointer boven object)RMB ->Marking Menu west->Vertex
  • Kies de Select Tool (q)
  • Selecteer nu een hoekje door een box om de vertices te trekken
  • Kijk nu naar Poly Count Verts: in de derde kolom

Als het goed is heb je nu 2 punten geselecteerd. Nu je weet dat er dubbele vertices zijn, kun je actie ondernemen.

  • Of je smelt de vertices samen met Edit Mesh -> Merge
  • Of je gaat de vertices van de laatste Extrude alsnog verplaatsen

Voor de laatste oplossing is het mogelijk weer terug te keren naar een eerder gedane Extrude.

  • Klik rechts in de Channelbox op het woord polyExtrudeFace2
  • De polyExtrudeFace2 klapt open en je kunt waarden veranderen
  • Of interactief met de Show Manipulator Tool
  • Deze Show Manipulator Tool geeft de Extrude Handle terug
  • Druk op het onderste icon van de verticale toolbar
  • Of gebruik de shortcut t, deze hoort bij de qwerty-shortcuts

Handige Tips bij Extrude

  1. Werkt zowel op faces en edges. De voorbeelden waren tot nu toe alleen op faces, edges kunnen dus ook.
  2. Keep Faces Together is een optie die je vind in Edit Mesh en invloed heeft op de manier waarop een Extrude van meerdere faces tegelijk wordt uitgevoerd, zie het voorbeeld

    links Keep Faces Together aan, rechts uit

  3. Herhalen van Extrude. Vaak gebruik je een serie Extrude’s achter elkaar. Om de laatst gebruikte functie opnieuw te gebruiken, druk de g toets. Maya maakt onderscheid in functies en tools. De officiële shortcut voor de laatst gebruikte tool is y en voor de laatst gebruikte functie g. Het verschil tussen tool en functie is subtiel, een functie wordt in een keer uitgevoerd ( bijvoorbeeld Create->Lights->Pointlight ), terwijl een tool altijd een aantal handelingen verwacht( bijvoorbeeld de CV-Curve Tool ). In de menu’s staat er altijd “Tool” achter wanneer het om een tool gaat. De laatst gebruikte Tool verschijnt ook als icon onder de Show Manipulator Tool in de verticale toolbar.
  4. Extrude langs een pad. Gebruik een curve waarlangs je de Extrude wil laten verlopen. Verhoog vervolgens achteraf het aantal Divisions van de Extrude in de Channelbox

Selecteer faces en curve, Extrude en verhoog Divisions

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s