Modelling 2 revolve, booleans

Nurbs Modelling: Een vaas met  Revolve

Hiervoor hebben we 2 functies nodig:

  • CV Curve Tool – General Menu:Create->CV Curve Tool
  • Revolve – Surfaces Menu->Surfaces->Revolve

Wanneer je in het menu naar de functie CV Curve Tool gaat, rechts staat een vierkant, dat zijn de opties. Klik op het vierkant. Check of degree op 3 staat, wanneer deze op 1 staat heb je een lineaire curve.

  • Ga naar het Side View of de  Front View
  • Zet punten door te klikken  aan 1 kant van de Y-as
  • Sluit de curve af met de Enter-toets
  • Selecteer de curve en Revolve
  • Ga terug naar het Perspective View en bekijk het resultaat


Je kunt nu de Revolve nog aanpassen door de curve te editen. Wanneer je punten van de curve verplaatst, verandert de Revolve mee. Dit heet Construction History.

  • Selecteer de curve
  • Zet je pointer nu in lege ruimte (niet boven de surface)
  • RMB->Marker Menu links->Control Vertices
  • Selecteer de een van de CV’s met de Move Tool
  • Verplaats het punt en zie hoe de vorm verandert

Polygon Modelling: Een asbak met Booleans Difference

Hiervoor hebben we de volgende functies nodig:

  • Cube – General Menu: Create->Primitives-> Cube
  • Sphere – General Menu: Create->Primitives-> Sphere
  • Cylinder – General Menu: Create->Primitives-> Cylinder
  • Difference – Polygons Menu: Mesh->Booleans->Difference
  • Duplicate – General menu: Edit->Duplicate (CTRL+d)

De Difference functie trekt een vorm van een andere vorm af, dus bijvoorbeeld een Cylinder van een Sphere. Selecteer eerst de vorm die je wilt houden en vervolgens met Shift de vorm die je wilt aftrekken. Voer dan Difference uit.

  • Maak de Cube en de Sphere
  • Plaats en Scale de objecten zodat de Sphere half in de Cube staat
  • Voer de Difference uit
  • Maak nu een Cylinder
  • Roteer deze zodat deze plat komt te liggen
  • Om precies 90 graden te krijgen, typ de waarde in
  • Zorg dat de Cylinder half in de rand van de Cube zit
  • Zorg dat de Cylinder ruim uitsteekt aan beide kanten
  • Maak nu met Duplicate een kopie van de Cylinder
  • Roteer zo, dat deze haaks op de andere komt te liggen
  • Selecteer de Cube en Shift Select een van de Cylinders
  • Voer Difference uit
  • Herhaal dit voor de andere Cylinder

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s