Belangrijkste functies polygons

Onder het menu Edit Mesh

  • Extrude – Daarmee maak je nieuwe faces door de geselecteerde faces uit te trekken.
  • Insert Edge Loop Tool – Klik en slide op een edge en er ontstaat een nieuwe ring van edges, een edgeloop.
  • Interactive Split Tool – Teken hiermee nieuwe edges.
  • Append To Polygon Tool – Maakt een nieuw polygon door twee border-edges aan te klikken, hiermee kun je bijvoorbeeld een een ontbrekende face invullen.
  • Merge – Smelt twee vertices samen.  Er zijn ook nog andere Merge -functies zoals Merge To Center
  • Bevel – Maakt een afgerond randje aan op geselecteerde edges

Onder het menu Mesh:

  • Combine – voegt losse objecten samen tot een mesh.
  • Extract – Maakt van geselecteerde faces een apart object, het object dat overblijft heeft minder faces
  • Duplicate faces – Hetzelfde als extract, behalve dat het originele object intact blijft.
  • Smooth – Maakt het object glad door meer divisions aan te brengen en te middelen tussen de originele posities van de punten.
  • Sculpt Geometry Tool – Hiermee kun je met brushes sculpten aan je model.
  • Mirror Geometry Tool – Een helft kun je hiermee erbij maken door te spiegelen over een bepaalde as.

Snellere toegang tot de modelling functies

Door met Shift  ingedrukt over je model te gaan en je RechterMuisButton te gebruiken verschijnt er een marker-menu met alle veelgebruikte modellingfuncties. Het maakt uit of je in object-mode bent of een component-mode zoals edges of faces, welke functies er verschijnen.

De ouderwetse split-polygon tool

Veel mensen klagen  over de Interactive Split Tool en willen de ouderwetse Split Polygon Tool gebruiken maar die is uit het menu verdwenen. Toch bestaat deze functie nog. Wanneer je met Shift+RMB boven een polygon model beweegt verschijnt er een marking-menu met naar links Split. Wanneer je deze optie kiest krijg je een submenu met links  de Interactive Split Tool en rechts de oude Split Polygon Tool.

Nurbs functies met polygon output 

Surfaces functies die je vind onder het menu Surfaces->Surfaces zoals Revolve, Loft, Extrude en Birail hebben een default output in Nurbs. Ze kunnen echter ook  Polygons als output hebben. Voor de juiste instellingen ga dan naar de opties van zo’n functie als Revolve. Dit zijn meestal de juiste instellingen:

  • Output Geometry: Polygons
  • Type: Quads
  • Tesselation Method: General
  • Initial Tesselation Controls
  • Utype: Per span # of iso parms
  • Number U: 3
  • Vtype: Per span # of iso parms
  • Number V: 3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s