Oceanbar tutorial 1: de deur

Set Project

Kopieer de inhoud van OceanBar.zip naar je harddisk en File->Set Project.. naar deze locatie. Deze stap is belangrijk omdat Maya dan bij het openen van de file weet waar de textures zijn. Wanneer je dat niet doet, moet je om de textures te kunnen zien de textures handmatig opnieuw inladen. Open nu de file (het open file dialoogvenster gaat gelijk naar de goede locatie) bar01.mb

Animeerbaar maken

In deze scene zijn verschillende zaken die voorbereid moeten worden om geanimeerd te worden. Bij rigging denk je al gauw aan bonestructures en karakters maar ook eenvoudige zaken zoals een deur moeten voorbereid worden op animatie, in wezen is dit ook rigging.

In deze scene moeten de volgende onderdelen geanimeerd kunnen worden:

  • De deur – moet correct kunnen openen en het sluitwerk moet kunnen werken
  • De parasol – moet kunnen in- en uitvouwen, het liefst door de zwengel rond te draaien
  • De strandstoel moet correct in- en uit kunnen klappen
  • De lichten buiten moeten kunnen worden aangezet door een switch die zich in het electriciteitskastje aan de zijkant bevindt.
  • De lichten binnen eveneens bedienen via een switch.
  • Het looplicht op het dak moet getimed worden en aan- en uitgezet kunnen worden door een switch.

De deur

De deur bestaat uit verschillende onderdelen: deur, scharnieren (die bestaat weer uit verschillende onderdelen) en deursluiting (ook verschillende onderdelen) die samen zijn gegroepeerd onder doorGroup.

De hiërarchie is nu zo dat deur onderdeel is van doorGroup en dat deze doorGroup weer onderdeel is van bar. Deze organisatie is meer bedoeld om de scene overzichtelijk te houden dan dat er rekening is gehouden met de animatiemogelijkheden. Het zou handig zijn wanneer je de deur selecteert, deze gelijk te roteren is om de Y-as, zodat deze opengaat en dat de juiste onderdelen meegaan. Waar je allereerst tegenaan loopt is dat het rotatiepunt (pivot) van de deur in het midden staat.

Het verplaatsen van een pivotpoint:

Deze techniek is simpel doch essentieel om iets te animeren: de juiste plek vinden waar rotatie moet plaatsvinden. Elke transform heeft zijn eigen rotatiepunt, deze wordt het pivotpoint genoemd.

  • Activeer de Move of Rotate Tool
  • Druk op de insert toets (PC) of schuine pijl omhoog (nummeriek toetsenbord Mac)
  • De cursor verandert in een soort verkorte Move-Tool.
  • Verplaats het pivotpoint
  • Druk weer op insert om terug te keren naar de Move Tool

Het pivotpoint naar rechts verplaatsen is goed, maar om de deur exact op het juiste punt te laten roteren moeten we iets verder kijken. De deur heeft scharnieren en die bestaan weer uit een pingedeelte, dat ook aan de muur vastzit en het gedeelte dat aan de deur vast hoort te zitten.
Het pivotpoint van de deur kun je nu met behulp van point snap (hou de v-toets ingedrukt) snappen naar het middelpunt van de scharnierpin. Doe dit in wireframe-display, anders kun je niet goed pointsnappen (zie plaatje hieronder)

Als je weer uitzoomt en deur over Y roteert, zie je dat het pivotpoint nu 100 % goed staat.

Nu is het zaak om de juiste onderdelen op een andere manier te groeperen. Want een onderdeel dat gegroepeerd is onder een ander object zal dat object in alle transformaties volgen.

Parent en Group:

Hiërarchie is een belangrijk gegeven in animatie. Iets wat bovenaan staat in de hiërarchie en geanimeerd wordt zorgt ervoor dat alles dat lager staat meegaat in de animatie. bijvoorbeeld een object hand heeft als parent onderarm die weer een parent object heeft die bovenarm heet. Animeer je nu bovenarm, gaan onderarm en hand mee, roteer je de onderarm, blijft de bovenarm staan en gaat alleen de hand mee. De hand is dan nog apart te animeren.

  • Selecteer onderdeel A en shift-select onderdeel B en druk op p (Edit->Parent)
  • Of in de outliner MMB-drag onderdeel A op onderdeel B
  • Een groep maken kan ook met Edit->Group (ctrl+g), dit is niet hetzelfde als parenten. Doe je dit zonder iets te selecteren krijg je een lege groep, waar je later wat in kunt stoppen.
  • Een groep is een eigen transform-node die ook weer geanimeerd kan worden.

Sommige onderdelen van de scharnier en de deursluiting dienen te worden geparent aan de deur:

  • scharnier1 en scharnier2
  • Bijna alle onderdelen van deursluiting, behalve fall_in

Nu is het opengaan van deur animeerbaar,  je hoeft alleen de deur te selecteren en een rotateY te doen om de deur te laten opengaan.

Nu rest nog de deursluiting, inmiddels zijn de onderdelen op de juiste wijze geparent. De onderdelen kruk en mechanisme zijn de bewegende delen. kruk is al klaar voor gebruik, mechanisme is de staaf die omhoog komt en vastzit aan de pin. Daar hoort het pivotpoint te zitten: in het midden van de pin. Doe dit op dezelfde wijze als bij de scharnier.

Nu is alles animeerbaar:

  • de deur – rotateY
  • de kruk – rotateX
  • mechanisme -rotateZ

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s