Animatie 3 CE, driven keys

1. Connection Editor

We hebben gezien dat in Maya verschillende nodes invloed op elkaar kunnen hebben. Het is mogelijk om je eigen connecties tussen verschillende nodes te maken. Daarvoor is bij uitstek de Connection Editor geschikt. Natuurlijk komen connecties op veel verschillende wijzes tot stand, we kunnen er echter ook voor kiezen om zelf iets te bedenken.

  • Create->Polygon Primitives -> Cylinder
  • RMB->Assign New Shader->Phong
  • Window->General Editors->Connection Editor


Als het goed is zien we de Connection Editor met aan de linkerkant de pCylinder1 en rechts nog niets. Let erop dat de from->to button naar rechts wijst. We willen de translate van de cylinder koppelen aan de kleur van de shader. Daarvoor dient de phong rechts in de Connection Editor te verschijnen:

  • De Attribute Editor is (rechts) open, zoniet open deze met CTRL+a.
  • Ga naar de tab Phong1.
  • Druk op de Select button onderaan de Attribute Editor.
  • Druk in de Connection Editor op de Reload Right button, de phong verschijnt rechts met al zijn attributes.
  • Scroll in de linkerkant van de Connection Editor naar Translate. Highlight Translate door erop te klikken.
  • Zoek aan de linkerkant Color en klik hierop. De letters worden cursief, ten teken dat de connectie gemaakt is.

Beweeg nu de cylinder door de scene. De kleur verandert met de positie die de cylinder inneemt. Een vereiste voor het maken van custom connecties is dat je gelijke types gebruikt. De Connection Editor ghost de types uit die niet compatible zijn met de selectie.

  • Klik nu weer rechts op Color, dat verandert nu weer in normaal schrift Color. Dat betekent dat de connectie ongedaan is gemaakt.
  • Klik nu op het plusje naast Translate links en doe hetzelfde bij Color rechts.
  • Ze blijken allebei uit 3 te bestaan: TranslateX, Y en Z en R, G en B.
  • Nu kun je ook individuele connecties maken tussen translate en color, bv TranslateY met B.

2. Driven Keys

Al snel wordt het duidelijk dat je in Maya makkelijk je voordeel kan doen door gebruik te maken van connecties die ontstaan en die je zelf maakt. Het mooiste is wanneer je zelf kunt bepalen op welke wijze er iets gebeurt. Driven Keys zijn daar zeer behulpzaam bij.

Bij Driven Keys is er sprake van een element dat een ander element aanstuurt, zonder dat beiden iets met elkaar te maken hoeven hebben. Dit is nogal abstracte taal, het voorbeeld maakt echter alles duidelijk.

Maak eerst een pedaalemmer bestaande uit 3 delen:

  • Create->Polygon Primitives->Cylinder.
  • Delete de bovenste faces.
  • Maak een kopie (CTRL+d) en plaats deze boven de 1e cylinder.
  • Scale Y tot de proporties van een deksel.
  • Scale Y tot een negatieve waarde, dan wijst de dichte kant naar boven.
  • Maak een pedaal met een cube (Create->Polygon Primitives->Cube).
  • Rename de objecten tot Emmer, Deksel en Pedaal.
  • Groepeer de objecten (CTRL+g) en noem deze groep Pedaalemmer

Tip:

Het negatief scalen is een heel goed idee in tegenstelling tot het gebruiken van een rotatie. Door al een rotatie te gebruiken is het heel goed mogelijk dat je animatie niet meer gaat werken zoals gepland, als gevolg van rotatie volgorde en mogelijke locks die daardoor ontstaan. Het is een gouden regel om elk geval de rotatiewaarden van een object die je wilt animeren ongemoeid te laten. En liefst ook de Translate, hoewel dat minder erg is.

De volgende fase is het animeerbaar maken van de scene. Pedaal wordt van boven naar beneden geanimeerd. Dit is al mogelijk, dus daar hoeven we niets aan te doen. Deksel dient geroteerd te worden zodat deze opengaat. Een Rotate Z (of Rotate X al naar gelang de pedaal georiënteerd is), maar wanneer je dat doet zit het pivotpoint op de verkeerde plek. Plaats het pivotpoint onderaan het deksel, achteraan precies in het midden.

  • Kies de Move Tool en druk insert op het toetsenbord.
  • Gebruik een sideview om het pivotpoint te plaatsen.
  • Druk insert om terug te keren.
  • Test de rotatie.

sideview met pivot in positie

Nu is het tijd om het volgende mechanisme aan te brengen: Het indrukken van het pedaal veroorzaakt dat het deksel opengaat. Vertaal deze in: de Translate Y van Pedaal stuurt de Rotate Z van Deksel. Hier kunnen we iets mee, dit kunnen we letterlijk toepassen met Driven Keys.

  • Hoofdmenu Animatie: Animate->Set Driven Key->Set…
  • Het Set Driven Key Window opent.
  • Selecteer Deksel en druk Load Driven.
  • Selecteer Pedaal en druk Load Driver.
  • Highlight bij Pedaal TranslateY.
  • Highlight bij Deksel RotateZ (evt X).
  • Druk op de Key button, nu hebben we de gesloten positie.
  • Move Pedaal een stukje lager (doe dit eerst).
  • Roteer Deksel tot deze openstaat.
  • Druk nogmaals de Key button, nu hebben we de open positie.
  • Test het mechaniek door Pedaal op en neer te bewegen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s