Animatie 11 Blendshapes

1. Blendshapes

Blendshapes zijn een speciaal soort deformers. Een blendshape geeft de mogelijkheid om te morphen tussen verschillende vormen van een object. Blendshapes worden veelvuldig gebruikt bij facial animatie, maar zijn bruibaar in tal van andere situaties.  Om succesvol te kunnen morphen tussen objecten moet aan de volgende voorwaarden voldaan worden:

  • Hetzelfde aantal vertices of cv’s
  • Dezelfde volgorde van vertices of cv’s

De eerste regel is overigens niet helemaal waar, er zijn manieren waarop je een subset van een object toch kunt blendshapen. Maar we zullen eerst kijken hoe een gewone blendshape gemaakt wordt.

  • Create->Polygon Primitives->Sphere
  • Maak een kopie (CTRL+d)
  • Zet deze kopie naast de eerste sphere
  • Terwijl de pSphere2 geselecteerd is maak een lattice:
  • Create Deformers->Lattice
  • Vervorm de sphere door lattice-points te verplaatsen
  • Zichtbaar maken van lattice-points: RMB->Markermenu->UP
  • Selecteer eerst sphere 1 dan shift select de 2e sphere
  • Create Deformers->Blend Shape
  • Open Window->Animation Editors->Blend Shape
  • Test de blendshape met de slider

Er is nu een blendShape1 gemaakt, waarbij het werkzame deel het attribute genaamd pShere2 is, die waarden van 0 tot 1 kan hebben.  Je kunt de blendshape benaderen via de channelbox, attribute editor of via de Blend Shape Editor. Bij de laatste zie je alle blendshapes in de scene en de Blend Shape Editor geeft de meeste opties die handig zijn voor blendshapes.

Tip: Je kunt een waarde intypen die hoger is dan 1, en je krijgt een extremere deformatie. Niet altijd zinnig, maar het kan.

  • Maak nog een kopie van pShere1
  • Deform pSphere3 met een willekeurige deformer
  • Selecteer in deze volgorde: pSphere3,PSphere2,PSphere1
  • Create Deformers->Blend Shape
  • Open de Blend Shape Editor

Nu zien we onder blendShape1, blendShape2 die bestaat uit 2 sliders. Je kunt dus van een hele reeks vormen in een keer een blendshape maken. Maar wat meer is, is dat je blendshapes met elkaar kunt mixen, waardoor er weer nieuwe vormen ontstaan.

2. In-between Blendshapes

Een nadeel van blendshapes is dat de deformatie lineair verloopt. Een vertex zoekt altijd de kortste weg om van positie A naar B te gaan. Dit is lang niet altijd wenselijk, een een In-between Blendshape kan mogelijk uitkomst bieden.

Neem de situatie van de parasol, er is een blendshape voor het doek gemaakt die door middel van driven keys meebeweegt wanneer de parasol inklapt. De begin en eindsituatie zijn goed, maar in het midden van de animatie is het doek veel te kort.

De oplossing is wanneer de blendshape op halverwege staat een extra kopie van het doek te maken en deze zo aan te passen dat het weer klopt. Vervolgens moet er een nieuwe blendshape worden gemaakt met in-between-optie:

  • selectievolgorde: in-betweenobject, eindobject, origineel object
  • Create Deformers->Blend Shape->Opties
  • Checkbox: In-between AAN

Nu gedraagt de blendshape zich ook goed halverwege

3. blendshape op deel van een model

Het komt vaak voor dat een blendshape maar op een deel van een model hoeft te werken. Denk aan oogleden in een gezicht, denk aan gezichtsuitdrukkingen op een  model dat ook het lichaam bevat. De workflow is nu:

  1. Deel  het model in stukken
  2. Maak kopieën van de delen waar blendshapes op komen
  3. Maak blendshapes met de originelen
  4. Combine de originele stukken
  5. Zet de blendshapes aan
  6. Test de blendshapes
  7. Maak nieuwe blendshapes op de kopieën

1. Selecteer faces en Mesh-> Extract

2. Delete by Type->History

3. Maak nu een blendshape met het origineel

4. Combine, Soften Edges en eventueel smooth voor hires geometry

5. Zet de blendshape op 1, test door vertices te verplaatsen

6. Maak nieuwe blendshapes op blendshape1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s