Animatie 1 Keys en hiërarchie

1. Keyframes

Keyframe animatie is de belangrijkste manier van animatie binnen Maya. De basis hiervan is ook nogal straight forward.
Om keyframes te zetten, hebben we eerst een object nodig, bijvoorbeeld: Create-> Nurbs Primitives-> Sphere

A De Channelbox Wanneer je iets geselecteerd hebt, verschijnt in de channelbox de animeerbare attributes. In het geval van de sphere zijn dat de Translate, Rotate en Scale (x,y,z) en de Visibility. Zie je de Attribute Editor in plaats van de Channelbox, gebruik dan CTRL+a om te switchen naar de Channelbox

B De Timeslider. De bovenste balk bevat een tijdlijn in frames per seconde. Er is een zwartgekleurde timecursor die je kunt scrubben over de tijdlijn. Het meest linkse getal onder de tijdlijn geeft de beginframe, het meest rechtse getal het eindframe. De getallen daarnaast geven een range van de tijdlijn, een gedeelte van de tijdlijn. Scrub door de tijdlijn en zet de timecursor terug op frame 1.

C Playbuttons. Uiteraard Play forward en backward, FF en FB, step 1 frame en die met de rode streepjes: ga naar volgende of vorige keyframe

D Animation preferences. Belangrijk om in de gaten te houden is het aantal frames per seconde. Bij Maya is 24 default. Nog belangrijker is de manier van afspelen: realtime betekent 24 frames/seconde en play every frame betekent in de praktijk heel snel afspelen. Zet Playback Speed op realtime.

  • Verplaats de sphere  naar  een kant van het grid met behulp van de move ( 1 ) tool.
  • Druk op de s op je toetsenbord, dit is de shortcut voor ‘set keyframe’
  • De witte velden in de channelbox zijn nu als het goed is bruin gekleurd. Daaraan kan je zien dat er keyframes zijn gezet.
  • Op de tijdlijn is nu een rood streepje verschenen op frame 1, de plek in tijd van de keyframe.
  • Scrub nu naar het einde van van de tijdlijn, naar frame 24.
  • Verplaats de sphere naar de andere kant van het grid en druk op s(et keyframe).
  • Speel de animatie af en check de Animation Preferences en zet deze zonodig op realtime.

Deleten van een keyframe:

Methode 1:  druk op de next keyframebutton bij de Playbuttons tot je op het juiste keyframe bent. RMB->delete of cut.

Methode 2: highlight in de Channelbox met shift de channels (dus de teksten translate X t/m Visibility) en RMB->break connections.

2. Hierarchy

In het volgende voorbeeld maken we weer een sphere. Maximaliseer de rangeslider (van 24 naar 48) en zet de timecursor op frame 1.

  • Druk je RMB in terwijl je pointer boven de sphere is. Een markermenu en een popup menu verschijnt.
  • Kies Assign New Material-> Phong.
  • De Attribute Editor opent, druk op het texture-icon rechts naast color.
  • Kies checker en ga naar textured view (6 op het alphanumerieke toetsenbord)
  • Maak een kopie door middel van CTRL + d. (Dus geen CTRL + c en CTRL + v)
  • Verplaats de kopie en maak deze kleiner.
  • Selecteer de grote bol en zet een keyframe (s).
  • Ga naar frame 48 en typ in de channelbox bij Rotate Y 720. Zet weer een keyframe.
  • Speel de animatie af.

Het idee is nu om de kleine bol mee te laten bewegen met de grote bol. Wanneer ik de kleine bol groepeer onder de grote bol, zal deze de kleine bol de animatie volgen van de grote bol. Wanneer ik dit doe is er sprake van een hiërarchische structuur. Natuurlijk kan ik de kleine bol zijn eigen rotatie geven, door keyframes te zetten. Ik kan nogmaals een kopie maken en deze vervolgens weer groeperen onder de 2e bol.

Selecteer de kleine bol en shift-select de grote bol. De volgorde van selectie is van belang.

  • Druk nu op p (arent).
  • Speel de animatie af, als het goed is volgt de kleine bol nu de animatie.
  • Bekijk de hierarchie in de Outliner. Kies daarvoor de 3e Layout button ( 2 ) links in de interface.
  • We zien nu nurbsSphere1 met een plusje. Klik op het plusje en we zien nurbsSphere2.

Tip:

Met de middle mouse button (MMB) ingedrukt kunnen we de bol uit de hierarchy draggen en desgewenst weer groeperen onder  de eerste bol. Dit is een alternatieve manier om je hierarchie te beheren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s