The Power of Python

Ik zit nu midden in de cursus programmeren met Aaron Walsman van Blue Sky Studios. De afgelopen week is voor mij zwaar geweest. Zoveel nieuwe informatie en het worstelen met de voor mij nieuwe syntax van Python. Dat niet alleen, ook het concept van Object Orientated Programming moest bij mij nog een plaatsje krijgen. Maar Aaron is niet alleen een briljant vakman, hij heeft ook grote didactische kwaliteiten. Hij weet lastige programmeertaal-abacadabra op een begrijpelijke manier over te brengen.  

Het karakter van Aaron waarmee we een crowd-simulatie hebben gedaan

Vandaag zijn we begonnen met de API (Application Programming Interface) van Maya. Dat betekent dat je je eigen plugins kunt schrijven. Dit onderwerp gaat mij een stuk makkelijker af, heb ik gemerkt. Misschien komt het ook omdat ik inmiddels Python begin te kennen en Object Classes, daar schrik ik ook niet meer van.  

Het echte plugins schrijven met C++, daar beginnen we morgen aan. Het duurde namelijk een beetje lang voordat iedereen Visual Studio had gedownload, alles met 256 kb dsl x 12 studenten. Vandaag hebben we het schrijven van plugins in Python gedaan. Als je weet hoe het moet is het helemaal niet zo moeilijk.  Je kunt dus plugins in Python schrijven op een Object georienteerde manier! Krachtige taal,  Python rules!  Het voordeel is dat het gelijk beschikbaar is in je script-editor. Voor C++ moet je toch hele toeren uithalen. Het enige nadeel van Python ten opzichte van C++ is dat een plugin in C++ veel sneller is omdat het lowlevel wordt gecompiled.  

Tijdens de download-sessie heeft Aaron ons verteld wat hij bij Blue Sky de laatste tijd gedaan heeft voor de nieuwe Blue Sky produktie Rio. Aaron zit bij het Rigging Department. Zo heeft hij gewerkt aan het veren-systeem van  de vogelkarakters uit Rio. Het probleem daarbij was dat er zoveel data geupdate moest worden, dat het in een normale Maya-omgeving niet meer te animeren was. Hij heeft ons laten zien, hoe je zoiets sneller kunt maken. Daarbij linkt hij gelijk aan het opdrachtje van vandaag, maak je eerste plugin aan  de hand van een voorbeeld-script.  

Wist je dat bij de installatie van Maya een aardige hoeveelheid voorbeeldscripts worden geleverd? De voorbeelden die in Python zijn, zijn er ook in C++. Van de laatste soort zijn er nog veel meer. Je kunt ze vinden in C:\Program Files\Autodesk\Maya2011\Devkit\plugins.  

Verder is Tsjechie een mooi ruig land, waar de arbeiders in hun werkkleding grote maaltijden in eenvoudige restaurants verorberen, meestal met Pivo (=een groot glas bier). Wij van de cursus houden ook wel van een Pivo’tje op zijn tijd. Het is allemaal heel relaxed, we gaan vaak samen eten en spelen in de avond Call of Duty of een andere game. Vanavond is een hele groep gaan bowlen, dat is niet zo mijn cup of tea. Ik kan mooi op mijn hotelkamer mijn mail beantwoorden, een blogje posten en rustig van mijn Pivo genieten.  

Het kasteel van Litomysl, een belangrijke bezienswaardigheid in deze omgeving

We zitten hier in de voormalige brouwerij van het kasteel in Litomysl zo ongeveer 200 kilometer van Praag. Vorige week zondag kwam ik om  22 uur in Praag aan. Op Schiphol heb ik al kennis gemaakt met Arno en Jeroen, twee andere Nederlanders die op weg waren naar de cursus. We hebben samen een Opel Astra gehuurd en zijn in het donker naar Litomysl gereden. Om half een waren we er pas en zijn we binnengelaten door David, een Tsjechische medestudent. Mijn hotelkamer is naar tevredenheid,  eigen douche en wc en zelfs nog een open stuk met een trap. Daar kun je het wel twee weken uithouden!

Geef een reactie

